Sunday, December 20, 2015

Γιορτές Χωρίς Ένταση



Πώς να διαχειριστείτε το δράμα των οικογενειακών συναντήσεων


Τα Χριστούγεννα θα έπρεπε να είναι μια περίοδος χαράς και ξεγνοιασιάς, αντιθέτως όμως, γίνονται πηγή έντασης και συναισθηματικών εκρήξεων λόγω του ότι βρισκόμαστε μαζί με τις οικογένειές μας για τόσες πολλές ώρες. Για πολλούς, τα οικογενειακά γεύματα και δείπνα ξυπνούν δυσάρεστες καταχωνιασμένες αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας και φέρνουν στο προσκήνιο όλα τα θέματα που δεν έχουν επιλυθεί. Έτσι, το οικογενειακό τραπέζι γίνεται ένα πεδίο αντιπαράθεσης όπου επαναλαμβάνεται για πολλοστή φορά το ίδιο δρώμενο.
Για να διαχειριστούμε πιο παραγωγικά τις οικογενειακές συναντήσεις πρέπει καταρχήν να συνειδητοποιήσουμε μερικά πράγματα:
·       Είμαστε όλοι ατελείς. Το να περιμένουμε τελειότητα από τον εαυτό μας και τους άλλους είναι μια τεράστια παγίδα που καλό είναι να αποφύγουμε.
·       Τα δικά μας πρότυπα για το πώς «θα έπρεπε» να είναι ο άλλος, είναι απλώς τα δικά μας πρότυπα. Δεν αφορούν τους άλλους και δεν υποχρεώνουν τους άλλους να είναι έτσι όπως θέλουμε εμείς.
·       Είναι αδύνατον να ελέγξουμε το τι σκέπτονται, τι λένε και τι κάνουν οι άλλοι. Αυτό που μπορούμε να ελέγξουμε είναι ο δικός μας τρόπος αντίδρασης. Η ευθύνη για το πώς ερμηνεύουμε την συμπεριφορά των άλλων είναι αποκλειστικά δική μας και εξαρτάται από τον δικό μας τρόπο σκέψης. Έχουμε την επιλογή να θιγούμε από κάποιο σχόλιο, ή να το αφήσουμε να περάσει χωρίς να «τσιμπήσουμε».
·       Έτσι όπως αν στύψουμε ένα πορτοκάλι θα βγει χυμός πορτοκαλιού, έτσι και ο καθένας από εμάς βγάζει από μέσα του αυτό που υπάρχει μέσα του και τίποτα άλλο. Η συμπεριφορά του καθενός είναι η εξωτερίκευση του τι υπάρχει μέσα του. Με τον ίδιο τρόπο που ένα πορτοκάλι δεν μπορεί να μας δώσει χυμό μήλου, έτσι και εμείς μπορούμε να εκδηλώσουμε αυτό που είμαστε και μόνο.  Με άλλα λόγια, η συμπεριφορά των άλλων δεν αφορά εμάς – είναι μια προβολή της εσωτερικής τους κατάστασης, ορμώμενη από την δική μας παρουσία.
·       Και το σημαντικότερο απ’ όλα: αυτό που μας ενοχλεί στους άλλους είναι ένα «μάθημα» που πρέπει να μάθουμε. Οι ενοχλητικές ποιότητες και συμπεριφορές των άλλων συνήθως αποτελούν και δικά μας (φανερά ή κρυφά) μειονεκτήματα, τα οποία εμφανίζονται για να τα δούμε και να τα επιλύσουμε.

Οι πέντε συμβουλές που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να μειώσετε την ένταση:


Επαφή με την φύση

Η φύση μας επαναφέρει σε ισορροπία, χαλαρώνει το νου και δίνει την ευκαιρία να συνδεθούμε με τους άλλους σε ένα γαλήνιο περιβάλλον. Για να αποδυναμώσετε μια αυξανόμενη συναισθηματική ένταση, πάρτε την πρωτοβουλία να περάσετε λίγο χρόνο με περπάτημα δίπλα στη θάλασσα, μάζεμα κουκουναριών στο βουνό, κλπ.

Αποφασίστε να παραμείνετε θετικοί

Πηγαίνετε σε κάθε συνάθροιση με θετική διάθεση και χωρίς προσδοκίες. Ότι και να κάνετε δεν πρόκειται να αλλάξετε τους άλλους. Επενδύστε την ενέργεια σας στο να παραμείνετε εσείς ουδέτεροι. Αν μπορείτε, στείλτε σκέψεις αγάπης και κατανόησης όταν διαπιστώνετε ότι πρόκειται να ξεκινήσει κάποια αντιπαράθεση. Χωρίς να το κάνετε θέμα, δοκιμάστε να στρέψετε τη συζήτηση σε κάτι πιο ευχάριστο.

Επιτρέψτε στον εαυτό σας να απομακρυνθεί

Αν βρίσκεστε ανάμεσα σε αρνητικούς ανθρώπους, αποφύγετε να πέσετε στην παγίδα να επιχειρηματολογήσετε ή να δικαιολογήσετε τον εαυτό σας και τις απόψεις σας. Ορισμένες φορές είναι καλύτερο να μην απαντήσετε και με την πρώτη ευκαιρία να απομακρυνθείτε ήσυχα από την συζήτηση. Κατ΄ αυτό τον τρόπο διατηρείτε τα όρια σας και γλυτώνετε την συναισθηματική φθορά.

Αναγνωρίστε τις ανάγκες σας

Συνειδητοποιήστε πως ανάμεσα σε πολλά άτομα είναι φυσικό να υπάρχουν διαφορετικές προτιμήσεις. Λάβετε υπόψη σας τι χρειάζεστε εσείς για να περάσετε καλά, και αρνηθείτε ήρεμα και ευγενικά να κάνετε δραστηριότητες που δεν σας αρέσουν. Σκεφτείτε από πριν εναλλακτικές για το πώς θα χειριστείτε την κατάσταση, όταν π.χ. οι άλλοι θέλουν να παίξουν χαρτιά και εσείς όχι. Να έχετε κάτι που σας ευχαριστεί, όπως μια ταινία που μπορείτε να δείτε, ή ένα ομαδικό παιχνίδι που μπορείτε να παίξετε με τους υπόλοιπους.

Στραφείτε μέσα σας

Αν συνήθως ακολουθείτε κάποιες πρακτικές συγκέντρωσης και διαλογισμού, μην τις εγκαταλείψετε τις μέρες των γιορτών λόγω έλλειψης χρόνου. Είναι καλύτερα να κάνετε μια πιο σύντομη πρακτική, από το να μην κάνετε καθόλου. Ακόμα και μερικές βαθιές ρυθμικές αναπνοές, μπορούν να σας δώσουν ηρεμία.
Ψάξτε μέσα σας για να θυμηθείτε την αγάπη που τρέφετε για τους άλλους και επιτρέψτε στον εαυτό σας να την δείξει, χωρίς να περιμένετε αντάλλαγμα. Εκδηλώστε αγάπη και ευγενική καλοσύνη επειδή αυτή είναι η ουσία σας και όχι για να αποδείξετε στον εαυτό σας ότι αξίζετε καλύτερη αντιμετώπιση από τους άλλους. 

Χρόνια Πολλά - Καλές Γιορτές με Γαλήνη και Αγάπη